بعد از این روی من و آینه وصف جمال

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
۱۳۹۰-۰۵-۲۸
بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد
بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد
۱۳۹۰-۰۶-۱۱
نمایش همه

بعد از این روی من و آینه وصف جمال

بعد از این روی من و آینه وصف جمال

مشخصات فایل

نام فایل: بعد از این روی من و آینه وصف جمال

موضوع برنامه: تفسیر ابیات حافظ

مدت زمان برنامه: ۴۵ دقیقه

حجم فایل صوتی: ۲۲ مگابایت (MP3)

حجم فایل تصویری: ۱۸۰ مگابایت (MP4)

مختصری از متن برنامه:

بعد از این روی من و آینه وصف جمال که در آن جا خبر از جلوه ذاتم دادند

من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب مستحق بودم و این‌ها به زکاتم دادند

عرفان مخالف عقل نیست عرفان همان عقل تصفیه شده است و هر چه بالا می‌رود تصفیه می‌شود و تصعید می‌شود از مخلوط شدن با اوهام و خیالات تصعیدش «بالا رفتن» تصفیه است و پاک شدن است هر چه بالاتر برود پاک‌تر می‌شود یعنی تا جایی که دیگر از مفهوم هم می‌گذرد و به عالم حضور می‌رسد، عرفان رسیدن به عالم حضور است و با چشم حضور با حق تعالی صحبت کردن و دیدن حق است. این همان چیزی است که عرفا به عنوان تجلی از آن یاد می کنند.

اگر برای خداوند مقابل قائل شویم هر مقابلی، مقابل خود را محدود می‌کند همه‌ موجودات با غیر خودشان محدود می شود هیچ موجودی با خودی خود محدود نمی‌شود و چون مقابل دارد محدود می‌شود یعنی یک چیزی دیگر جاش را تنگ می‌کند اگر چیزی نبود که جای موجود را تنگ کند محدودیت چه معنی داشت؟ برای خداوند چگونه «غیر» تصور کنیم چون غیر متناهی است.
عرفا به این مسئله عقلانی توجه داشته‌اند و از کلمه‌ی تجلی صحبت کردند. نه اینکه کلمه‌ی خلق درست نباشد اما باید معنی‌اش را فهمید حالا تجلی یعنی ظهور، تجلی جلوه است من جلوه‌ شما را درک می‌کنم من به ذات شما راه ندارم اما جلوه‌ شما خود شما هست جلوه از متجلی جدا نیست. هر چیزی برای ما ظاهر می‌شود ما اشیا ظاهرش را می‌بینیم و به باطنش راه نداریم خودش برای ما ظهور پیدا می‌کند و حالا که خداوند که ذات پاک لایزال ابدی و غیر متناهی است جلوه می‌کند خود ما هم تجلی حقیم اندیشه‌ ما هم تجلی است و اصلاً چیزی جز تجلی نیست این عالم تجلی حق است
لینک دانلود
Video-DownloadSound-Download Youtube-download

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله را حل کنید *