مراد از راههای آسمان و زمین در کلام امام علی (ع)
۱۳۹۳-۰۷-۰۸
بررسی مساله دفعی یا تدریجی بودن قرآن
۱۳۹۳-۰۷-۱۰
نمایش همه

نگاهی منتقدانه به فلسفه صدرالمتألهین

نگاهی منتقدانه به فلسفه صدرالمتألهین

مقاله «نگاهی منتقدانه به فلسفه صدرالمتألهین» از مجموعه مقالات کتاب نیایش فیلسوف است که در این صفحه می توانید متن کامل آن را دریافت نمائید. کسانی که با فلسفه اسلامی و تاریخ آن آشنایی دارند به خوبی می دانند که در این جریان فکری، نشیب و فراز های فراوانی به چشم می خورد. اگر در مفهوم فلسفه اسلامی توسعه قائل شویم و دایره آن را از آنچه در آغاز به ذهن متبادر می شود گسترده تر بدانیم، به تحولات و نشیب و فرازهایی که در این باب رخ داده است بیشتر واقف خواهیم شد. درست است که مورخان فلسفه معمولا یعقوب ابن اسحاق کندی را نخستین فیلسوف جهان اسلام معرفی می کنند، ولی تاسیس فلسفه اسلامی در یک نظام منسجم به وسیله ابونصر فارابی انجام پذیرفته است. البته با پیدایش شیخ الرئیس ابوعلی سینا، جریان فکر فلسفی به اوج شکوفایی رسید و ثمرات خود را در سطحی بسیار گسترده آشکار ساخت. پس از ابن سینا، صرف نظر از شیخ اشراق و حکمت اشراقی او، با دو مکتب فکری و فلسفی دیگر روبرو خواهیم شد که این دو را می توان تحت عنوان مکتب کلامی- فلسفی شیراز، مکتب کلامی- فلسفی اصفهان بررسی کرد.

درباره ویژگی این دو مکتب فکری و خصوصیات پیشروان این دو مدرسه در اینجا سخن نمی گوییم، همین اندازه یادآور می شویم که صدرالمتألهین شیرازی نه تنها شاخص ترین فرد در مکتب فلسفی اصفهان است بلکه یکی از بزرگترین فلاسفه اسلامی در همه ادوار تاریخ نیز به شمار می آید. این فیلسوف بزرگ که با تمامی جریانهای فکری در جهان اسلام آشنایی کامل داشته به تاسیس یک نظام فلسفی پرداخت که پیش از آن بی سابقه بود و بسیاری از مشکلات نیز در آن به راه حل خود نزدیک می شد. درباره فلسفه صدرالمتألهین که با عنوان «حکمت متعالیه» شناخته می شود، سخن بسیار گفته شده است. در طول مدت حدود چهارصد سال که از زمان زندگی این فیلسوف الهی سپری شده، افکارش همواره مورد توجه بوده و کتابهای او به ویژه در حوزه های علمی ایران تدریس شده است.

در ادامه بخوانید:  اقوال وعقائد حکما در باب وجود ذهنی

برای دریافت مقاله «نگاهی منتقدانه به فلسفه صدرالمتألهین» نام و ایمیل خود را وارد کنید تا همه مقالات سایت را در ایمیل خود داشته باشید

دانلود این مقاله

با پرکردن این فرم می توانید هم اکنون مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

مقاله هم اکنون برای ایمیل شما ارسال شد، لطفا ایمیل خود را چک کنید

چیزی را اشتباه وارد کرده اید

5 دیدگاه ها

  1. حسین گفت:

    ای که رازهمه رانهان می کنی چگونه نهان سازم رازی که برمن وا می کنی ؟
    ایکه کلیدی وهرقفل بازمی کنی نمی دانم چرا با من عشق بازی می کنی
    داغ دردم به نظری درمان کرده ای چگونه درمان نمایم نظری که پر زدرد کرده ای ؟
    بیا که امان دادنت مرا خسته کرد افسرده ای برد و افسرده گی تازه کرد
    بیا بار دگر روزنه ای سوی خودبازکن نگاهم بشور وتار من ساز کن

  2. مجید گفت:

    حیف است که رسانه اصطلاحا ملی از استاد و سخنانشان فقط برای مخاطبانی خاص استفاده می کند . برای هر مخاطب در هر رده سنی و با هر سطح معلومات و سواد خصوصا کودکان و نوجوانان و جوانان باید از فلسفه و حکمت و سخنان استاد دینانی بقدر نیاز و مطابق توان ذهنی و ذوقشان و در قالب های مختلف نمایشی و هنری برنامه ساخت وارائه داد .

  3. محسن گفت:

    با سلام
    میخواستم بدونم که نظر استاد درباره نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی چی هست؟
    اگه میشه در صورت اطلاع اشکالات ایشون رو دقیقا بگید چون اجمالا میدونم که ایشون اشکالهایی دارن و حرفهای ایشون برام مهم هست
    با تشکر از شما

  4. پویا گفت:

    سلام / دکتر دینانی از مشاهیر عصر حاضرایران هستند ولی قطعا این سوالی که از ملا صدرا میکنند که ایشان از قرآن یا تفسیر قرآن بر اساس دید ایشان صورت گرفته قطعا در مورد ایشان نیز صادق است آقای دینانی شما زمان را درست تفسیر نمی کنید برای همین در تشریح عالم واقع هم متاسفانه بر این اساس راه درست نمی روید شما زمان را ضعیف نامیدید در برنامه ۲۰ شهریور در حالی که زمان همان نیرویی است که کوانتوم ونسبیت وحتی نظریات ریسمانی از پیدایی آن قاصرند ودر قرآن واحادیث آنرا خدا میدانند ازجمله حسین ابن علی , که می فرماید به این مضمون : زمان را نفرین نکنید همان حق است در هر حال تحولاتی در علم وفلسفه در راه است و دوست دارم این طوفان زحمات شما را نبرد در هر صورت شما گردن همه ما حق داری ومحترمید ودوست داشتنی

  5. ح ت گفت:

    سلام
    اولین سوال این است که قرآن کریم بیان حقایق بر مبنای ساختار اداراکی وجود انسان هست یا خیر ؟
    دومین سوال اینکه انسانها به حقایق قرآن از طریق برهان و کشف راه دارند یا خیر ؟
    سومین سوال ( که در صورت پاسخ مثبت به سوال دوم مطرح می شود ) اینکه برهان و کشف دیگران بیانگر عین حقیقت قرآن اند یا قابل تطبیق بر حقایق آن ؟
    پاسخ ما به دو سوال اول مثبت و برهان و کشف دیگران را قابل تطبیق بر حقایق قرآن می دانیم
    والا
    باید اعتراف کنیم ما از قرآن چیزی جز معنای مطابقی آنرا نمی فهمیم و از حقیقت الفاظ و عبارات آن بی خبریم
    یا علیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *