نیایش فیلسوف

قواعد کلی فلسفه در فلسفه اسلامی
قواعد کلی فلسفه در فلسفه اسلامی
۱۳۹۱-۰۵-۰۵
ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام
ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام
۱۳۹۱-۰۵-۳۱
نمایش همه

نیایش فیلسوف

نیایش فیلسوف

نیایش فیلسوفنیایش فیلسوف ، شامل بیست و هفت مقاله فلسفی و کلامی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی است که در زمان‏ های مختلف و مناسبت‏های گوناگون به رشته تحریر در آمده و در یک فاصله زمانی بیست و پنج ساله در برخی از کتاب‌ها و نشریات ادواری به چاپ رسیده ‏اند. آنچه می‏تواند این مقالات را به یکدیگر مرتبط سازد و از میان آن‌ها قدر جامع و جنس مشترکی به وجود آورد، همان چیزی است که می ‏توان آن را نوعی اندیشه و تفکر فلسفی به شمار آورد.

«نیایش فیلسوف»، «نگاهی به فصوص الحکم جنیدی»، «نقد و بررسی برخی از آثار و نظریات احمد حمید الدین کرمانی» و «سه مقاله فلسفی از خواجه نصیر تا ملا صدرا»، «شبه آکل و مأکول»، «علامه طباطبایی و نظر متکلمان درباره علم خداوند به جزییات»، «انسان کامل»، «ابن طفیل»، «نفس و روح در نظر شیخ مفید»، «عقل و دل»، «اصالت ماهیت از میرداماد تا عصر حاضر»، «اندیشه‏های فلسفی ابوالحسن عامری»، «دین و فلسفه»، «آراء و نظریات حکیم متأله مرحوم علی اکبر مدرس یزدی»، «اسماء و صفات حق از نظر صدر المتألهین بر اساس اشتراک معنوی وجود»، «کلام ماتریدی»، «متناهی و غیر متناهی»، «دو جریان متفاوت فکری در حوزه فلسفی اصفهان»، «ابدا یا ابتدا»، «گستره خیال»، «عقل و استدلال در تفکر ابن جوزی»، «خان حکیم»، «سهروردی و انکار صفات حقیقته خداوند»، «بسیط الحقیقه کل الاشیاء»، «کشف طبیعت و قواعد کلی فلسفی»، «اصالت وجود»، «نگاهی منتقدانه به فلسفه صدر المتألهین» عناوین بیست و هفتگانه این مجموعه‏ اند.

چاپ اول نیایش فیلسوف در سال ۱۳۷۷ توسط دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد صورت گرفته است.

در ادامه بخوانید:  وجود رابط و مستقل در فلسفه اسلامی

بخشی از مقدمه کتاب «نیایش فیلسوف»

عقل با غرور فاصله بسیار دارد. اگر کسی ادعا کند که عقل متواضع ترین موجودی است که خداوند آفریده، ‏سخنی به گزاف نگفته است؛ زیرا عقل به موازین توانایی خویش واقف ‏است و به حدود ناتوانی خود نیز اعتراف می کند. عقل امور غیرقابل ادراک ‏را از آنچه قابل ادراک است باز می شناسد و آنجا که کمیت ادراک لنگ می شود، حکم به توقف می دهد. آنجا که انسان به خطای خود پی می برد و به گناه خویش اعتراف می کند، بدون تردید از عقل مدد می گیرد.

کسانی که از عقل دور می شوند و با احکام خرد فاصله پیدا می کنند، در گمراهی و پریشانی گرفتار می آیند. عقل حقیقتی ادراکی است که غیر از ادراک به کار ‏دیگری نمی پردازد. در برخی روایات اسلامی از عقل با عنوان نور یاد شده ‏و در برخی از روایات دیگر حجت و پیغمبر باطن شناخته شده است. کسانی که عقل را حجت و پیغمبر باطن می شناسند، به این واقعیت نیز اعتراف می کنند که پیغمبر باطن به هیچ وجه با پیغمبر ظاهر ضدیت و مخالفت ندارد، زیرا ظاهر در مرتبه باطن همان باطن است و باطن نیز در ‏مرحله ظاهر، جز همان امر ظاهر چیز دیگری نیست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *