• من به عرفان علاقه دارم ولی عرفان را می فلسفم. همین جمله خوب جمله ای بود که گفتم! نه تنها عرفان را می فلسفم، دین را هم می فلسفم. من همه چیز را می فلسفم، یعنی چی؟ یعنی از منظر عقلانی به آن نگاه می کنم. من به عرفان از منظر عقلانی نگاه می کنم. عرفانی که با عقل جور در نیاید – نه با عقل شخصی و سلیقه ای، بلکه با موازین عقلی – من نوکر آن نیستم.
  • اگر بخواهیم آگاهی به هستی، جهان هستی و روح داشته باشیم، شناخت سهروردی از نان شب برای ما واجب تر است و اگر بخواهیم نادان باقی بمانیم هیچ نیازی به سهروردی نداریم، سهروردی تاریخ را نشان می دهد تا بفهماند که ما وحشی و بربر نبودیم و دیگران که ما را بربر می دانستند خودشان بربر بودند چون ما تمدن درخشان داشتیم. در زمانی که دنیای غرب در توحش به سر می برد ما یکی از درخشان ترین تمدن هایی بودیم که بشریت به خود دیده است.
  • فیلسوف هم گاهی با خودش می اندیشد و گفت و گو می کند، امّا موضوع گفت و گوی او مسائل فلسفی و بنیادی ترین پرسش هایی است که در هستی برای انسان طرح می شود. طرح سوال، برای پاسخ است. حقیقت در چنین گفت و گویی ظاهر می شود. اگر گفت و گو و کلمه نبود، حقیقت ظاهر نمی شد. حقیقت در پرتو کلام ظاهر می شود.

  • ندای عقل

بزرگداشت خواجه نصیر طوسی


هم اکنون تماشا کنید

پنجم اسفند هرسال همایشی تحت عنوان بزرگداشت خواجه نصیر برگزار می شود؛ فایل صوتی و تصویری همچنین خلاصه ای از متن سخنان دکتر دینانی را می توانید مطالعه و مشاهده کنید.

کلیک کنید

سخنرانی ها و رونمایی از کتاب

سخنرانی در دانشگاه ها، مراسم رونمایی از کتاب و دیگر موضوعات را می توانید از این بخش مشاهده کنید

کلیک کنید

تجلیل و نکوداشت

مراسم تجلیل از برنامه معرفت در جشنواره تلویزیونی جام جم، نکوداشت دکتر دینانی از مهمترین وقایع این بخش است

کلیک کنید
۱۳۹۵-۱۰-۱۵
خواستن خدا

من هستم پس می اندیشم

همه ما در حرف هایمان از عبارت ان شالله استفاده می کنیم یعنی اگر خدا بخواهد. به دلیل اینکه خواستن خدا برایمان مهم تر است تا دانستنش. نکته اینجاست که دانستن حق تعالی همان خواستن است و خواستنش هم همان دانستن.
۱۳۹۵-۰۶-۰۷

خیابانی به نام دکتر دینانی در زادگاهش

خیابانی به نام چهره ماندگار فلسفه و حکمت غلامحسین ابراهیمی دینانی در زادگاهش شهر دُرچه از توابع شهرستان خمینی شهر احداث شد.طول خیابان پروفسور ابراهیمی دینانی دوهزار و ۱۰۰ متر است. بازدید از شهر درچه و زادگاهش محله دینان، دیدار با عموم مردم در مسجد جامع درچه، تجدید دیدار با علماء درچه و حضور در برنامه زنده تلویزیون «زنده رود» از ذیگر برنامه های دکتر دینانی در این سفر سه روز بود.
۱۳۹۵-۰۶-۰۳
خمیره ازلی

سخنرانی دینانی در همایش «حکیم هزاره ها»

ابن‌سینا انسان شگفت‌انگیزی است و باید بارها کتاب‌های شفا و نجات او را خواند. کتاب «التعلیقات» وی که دوباره چاپ شده کتاب بی‌ نظیری است. من نیز اگرچه معروف به صدرایی هستم معتقدم که حرکت جوهری ملاصدرا بزرگترین ابتکار اوست اگر عمری باقی مانده باشد می‌نویسم که ابن ‌سینا به حرکت جوهری اشاره کرده است اما چون بهمنیار شاگرد وی آن را انکار کرده دیگران هم می‌گویند ابن ‌سینا به چنین چیزی اعتقاد نداشته است.
۱۳۹۵-۰۵-۰۷

همایش بزرگداشت روز شیخ اشراق

به مناسبت روز بزرگداشت شهاب الدین یحیی سهروردی «انجمن علمی حکمت و فلسفه ایران» و «مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» همایش «بزرگداشت روز شیخ اشراق» را با حضور استادان فلسفه روز سه شنبه پنجم مرداد سال ۱۳۹۵ از ساعت ۱۵ برگزار نمود که استادان: غلامحسین ابراهیمی دینانی با موضوع «بحث هیولی در شیخ اشراق»، غلامرضا اعوانی در موضوع «جمع بین حکمت قرآنی و برهانی در رساله الواح عمادیّه»، سیدمصطفی محقق داماد پیرامون «اصول فقه سهروردی، یا سهروردی در محکمه جهل» به سخنرانی پرداختند. آنچه در این صفحه خواهید خواند، سخنان دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی است که در این صفحه می توانید فایل صوتی آن را نیز دریافت نمائید.
۱۳۹۵-۰۳-۰۲

فلسفه و نظم جهانی

کوه و دریا و گردش زمین و سیارات همه منظم در جای خودشان قرار دارند و حرکت می‎کنند و دارای نظم خاصی هستند، ولی انسان نظم‎شناس نظم خودش را نمی‎شناسد و آن را نمی‎فهمد. باید گفت انسان همه‎ی نظم را می‎فهمد اما خودش گاهی بی‎نظمی می‎کند. اما برای خداوند همه ‌چیز نظم است، چون خودش ناظم است. حال اینجا باز سؤال پیش می‎آید که خداوند ناظم است یا صانع و یا مبدع؟
۱۳۹۴-۱۰-۲۰

رونمایی از کتاب «من و جز من»

کتاب «من و جز من» جدیدترین اثر غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه است که به تازگی توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شده است. نشست رونمایی و معرفی این اثر روز دوشنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۵ در محل سالن اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی به آدرس: بزرگراه شهید حقانی(غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو، بلوار کتابخانه ملی، کتابخانه ملی برگزار می گردد و حضور برای همه علاقه‌مندان آزاد است.
۱۳۹۴-۰۹-۰۲

فروش آنلاین آثار دکتر دینانی

در پی درخواست های مکرر، در خصوص ارسال آثار مکتوب دکتر دینانی، هم اکنون فروشگاه آنلاین مجموعه کامل آثار رسانه ای و مکتوب ایشان، افتتاح شد. برای اطلاع از لیست کتاب ها به لینک فروشگاه مراجعه کنید.
۱۳۹۴-۰۳-۲۴
فکر فلسفی

حکیم پاک سرشت

مرحوم شیخ ابوالحسن شعرانی که از تبار حکمای الهیِ مسلمان به شمار می آید، رساله ای هرچند موجز و مختصر در مورد مسائل الهی با نام «فلسفۀ اولی یا ما بعد الطبیعه» به رشته تحریر درآورده و در آن، اندیشه های خود را به منصۀ ظهور و بروز رسانده است. راقمِ این سطور، افتخارِ شاگردیِ آن حکیم معاصر را نداشته ام، امّا در مدرسه مروی تهران بارها محضرِ شیرین و سودمندِ آن مرد بزرگ را درک کرده ام و از سخن های حکمت آمیز او بهره برده ام.
۱۳۹۳-۱۲-۰۴

همایش خواجه نصیر طوسی ۱۳۹۳

خواجه بیش از هر علمی، فلسفه ‌دان است آثارش هم نشان می‌دهد که ما اگر خواجه را نداشتیم کلام شیعه در حد شیخ صدوق باقی مانده بود، ما متکلم مهم نداشتیم علم کلام را اگر کسی قبول ندارد که نداشته باشد! با کمال تأسف باید بگویم که سبکش ارسطویی و نیکوماخوسی است، یعنی اخلاق حد وسط را دارد ولی خواجه یک کتاب اخلاق ناصری دارد که خود او متوجه بود این اخلاق لزوما اسلامی نیست و بعد کتابی به نام اوصاف الاشراف نوشت که اگر اسلام اخلاق داشته باشد همین است.
۱۳۹۳-۰۵-۱۵

سهروردی، احیاکننده فرشته شناسی

سهروردی معتقد است، عالم خواب واقعی است. وقتی می خوابید باز هم عالم واقعی است. درعالم مثال همه چیز دارای شکل است. عالم مثال، عالم صورت است. عالم مثال، کریم الطرفین است. جبرئیل بر حضرت مریم نیز به زیباترین صورت آشکار شد و «لقاح مثالی» صورت گرفت، لقاح مینوی مثالی، قرآن می فرماید: فتَمثَّل لَها بشراً سویّا
۱۳۹۳-۰۳-۱۲

نادیده گرفتن گذشته، نامعلوم شدن آینده را در پی دارد

نخستین همایش بین المللی انجمن علمی عرفان اسلامی ایران با عنوان «عرفان اسلامی، نظر و عمل»، یازدهم خردادماه، با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی فرهنگی لبنان برگزار شد. دکتر دینانی: تدبیر کسی دارد که عواقب امور را ببیند. کسی که ظاهر امور را می بیند، مدبّر نیست. چگونه می شود که پشت امور را دید؟ با ذکر و فکر. ذکر بی فکر، بیهوده است.
۱۳۹۳-۰۲-۲۳
دانشجو هیچ نخواند بهتر از آن است که غلط بخواند

دانشجو، هیچ نخواند بهتر از آن است که غلط بخواند!

اگر استاد علوم انسانی ناتوان بود و دانشی را انتقال داد، به این راحتی نمی شود از اذهان آن را پاک کرد. دانشجو هیچ نخواند بهتر از آن است که غلط بخواند