فلسفه و حکمت

۱۳۹۵-۱۰-۲۴
sanaei

برنامه معرفت بیست و چهارم دی ماه ۱۳۹۵

دزدی جامه مرد پاک سرشت را می دزدد و شادمان به بستان می گریزد، ولی مرد پاک سرشت به جای تعقیب او به گورستان می رود و شخص سومی که ماجرا را می بیند گیج می شود و به او می گوید آنکه جامه ترا دزدید به سمت باغ رفت تو چرا به گورستان می روی؟ مرد دانا می گوید: عاقبت مرگ او را به این دیار می آورد و لخت و عور در قبرش خواهد گذاشت و پاسخ اعمال خود را هم در برابر خدا باید بدهد پس فرار معنی ندارد و تنها این فریب زمانه است که او را در دام خود گرفتار کرده است.
۱۳۹۵-۱۰-۱۷
molavi3

برنامه معرفت هفدهم دی ماه ۱۳۹۵

آن سلیمان که در جهان قدر/ بود سلطان وقت و پیغامبر / برنشسته بد او بباد صبا/ سوی مشرق شد او زجابلسا/ دید در راه ناگه آب خوری/ کشت زاری و پیر برزگری/ گفت هی کیستی که دل شادی/ برنشسته به مرکب بادی/ گفت ای پیر من سلیمانم/ هر دو هستم نبی و سلطانم/ زیر امر من است ملک زمین/ پری و دیو بر یسیار و یمین/ ملکم ای پیر مرز بی لافست/ شرق تا شرق قاف تا قافست
۱۳۹۵-۱۰-۱۵
philosophy

من هستم پس می اندیشم

همه ما در حرف هایمان از عبارت ان شالله استفاده می کنیم یعنی اگر خدا بخواهد. به دلیل اینکه خواستن خدا برایمان مهم تر است تا دانستنش. نکته اینجاست که دانستن حق تعالی همان خواستن است و خواستنش هم همان دانستن. این موضوع در ما انسان ها این چنین نیست و خواستن و دانستنمان از هم جدا هستند. دنیای امروز می گوید بخواه تا بشود ولی فیلسوف می گوید بدان تا بخواهی و بشود.
۱۳۹۵-۱۰-۱۰
Dr Ebrahimi Dinani marefat (5)

برنامه معرفت دهم دی ماه ۱۳۹۵

مرغ و حور از بهشت ابدانست/ حکمت و دین بهشت یزدانست/ نبود جز جمال ایزد قوت/ عاشقان را به جنت ملکوت/ تو چه دانی بهشت یزدان چیست/ چه شناسی که جنّت جان چیست| جنت بدنی که در آیات قرآن نیز آمده است اما از جنت بدنی مهمتر، جنت ایزدی است. «جنت یزدان» از مقام «جنت رضوان» نیز بالاتر است. بهشت یزدان، معنوی و ادراکی است. اما سوال اینجاست که ادراک چیست؟
۱۳۹۵-۱۰-۰۹
Philosophy and Dialogue

جامعه بدون فلسفه مرده است

فلسفه گفتگوست. آیا نمی شود که انسان گفتگو نکند و فکر کند؟ خیر. شما هیچگاه فکر جدی ندارید مگر اینکه سوال جدی دارید. بدون سوال و طرح پرسش در ذهن تان آیا دنبال چیزی می روید؟ مسائل روزمره (گرسنگی، تشنگی و...) منظورم نیست، آیا بدون طرح پرسش می توانید در مسائل فکری که مثلا کتابی را بخوانید یا مساله ای را از شخصی بپرسید و دغدغه مند باشید؟ فکر شما آنجایی جدی است که یک پرسش داشته باشید و هرگاه پرسش نداشتید، هرگز فکر هم ندارید.
۱۳۹۵-۱۰-۰۸
life-of-philosopher

حیات فیلسوف

حیات فیلسوف در ٢٢۴ صفحه حاوی شناخت نامه (بیوگرافی) کوتاه استاد، گفتگویی مفصل در باره جزییات زندگی و چگونگی تحصیلات، اساتید و نیز دغدغه ها و مهمترین مبانی فکری ایشان در حوزه های متفاوت معرفتی به همراه معرفی آثار ایشان از زبان خودشان و در پایان نمایه ای از اثار (مقالات، کتابها) گفتگو ها و سخنرانی ها و می باشد
۱۳۹۵-۱۰-۰۷
philosophy

برنامه معرفت سوم دی ماه ۱۳۹۵

تو چه پنداشتی که ایزد فتح/ از پی بازی ات پدید آورد/ هرنفس سوی رفتنت گامی است/ دانه دام و تدارک دامی است/ موسی از فص دانه ها با کام/ به حقیقت شد از معاد آگاه/ با در و دیو چند هم نفسی/ علم آموز تا به حق برسی
۱۳۹۵-۱۰-۰۶
mysticism

پرسش، نتیجه حیرت است

شما تصور کنید انسانی را که بیست سال یا سی سال، پرسش نکرده باشد. نمی دانم می توان اسم انسان بر همچین موردی گذاشت؟ حتی پرسش کاذب هم نپرسیده؛ انسان، بالذات پرسشگر است. حال چرا انسان بالذات پرسنده است؟ برای اینکه انسان در حیرت فرو می رود. پرسش از حیرت برمی خیزد و اینکه بزرگان گفته اند: فلسفه، نتیجه حیرت است بسیار حرف درستی است کسی که به حیرت نرسد نمی تواند به راه فلسفه وارد شود.
۱۳۹۵-۰۹-۳۰
۲۶shahrivar

برنامه معرفت سی ام آذرماه ۱۳۹۵

فرازی از ابیات حکیم سنایی| چون تو بیماری از هوا و هوس/ رحمه العالمین طبیب تو بس/ هرکرا از جلال مایه بُوَد/ خرد مصطفاش دایه بُوَد/ او دلیل تو بس، تو راه مجوی/ او زبان تو بس، تو یافه مگوی/ مرد همّت نه مرد نهمت باش/ چون پیمبر نه‌ای ز امّت باش | کمند محبت چیست؟ «بیماری از هوی و هوس» یعنی چه؟ کسی که نداند بیمار است آیا امید و راه نجات دارد؟
۱۳۹۵-۰۹-۲۸
emza

زبان تفکر و اندیشه عمیق، یکی است

شناخت یک فیلسوف بزرگ و آشنایی با اندیشه های او، چه شرقی یا غربی، کافی است که شما تمام فلاسفه عالم را بشناسید و هم افق بدانید. شما اگر ارسطو را بشناسید با همه فلاسفه همزبان هستید. اگر علامه طباطبایی، هایدگر را بشناسید، با همه فلاسفه همزبان هستید با همه اختلافی که وجود دارد. علت هم این است که زبان تفکر یکی است. زبان تفکر عمیق یک چیز است و این زبان عمیق، شاخه شاخه می شود. دریا یک دریاست اما آیا دریا دو موج یکسان دارد؟ فلسفه، عمق تفکر است
۱۳۹۵-۰۹-۲۶
jahannam

آتش جهنم، آتش چوب نیست!

ما خیال می کنیم که در جهنم، قدری هیزم جمع می کنند و نفت می ریزند و آتش میزنند و جهنم درست می شود. جهنم، آتش درون انسان است. {إنّما یأکلون فی بُطونهم ناراً} آتش حسد است، آتش ریا، آتش کبر، آتش نخوت، آتش ظلم، آتش فساد و این آتش هاست. آتش چوب نیست آتش های درون آدمی است
۱۳۹۵-۰۹-۱۹
maarefat-1391.10.29-02

برنامه معرفت نوزدهم آذرماه ۱۳۹۵

در نگر تا که آفرید ترا/ از برای چه برگزید ترا/ خاک بودی ترا مکرم کرد/ زان پست جلوهٔ دو عالم کرد/ این بیت دو مطلب فلسفی را بیان کرده است، در نگریستن یعنی نظر کردن تامل و تفکر در اینکه آفریدگار تو کیست؛ سوال ماهوی است. یعنی علت فاعلی چیست و در مصرع دوم علت غایی را پرسیده است. هر چیزی دو علت وجودی بنیادی دارد که عبارت است از علت فاعلی و علت غایی در واقع هر عملی فاعل و غایتی دارد (از چه و برای چه) اما کدامیک از این دو مهم تر است فاعل یا غایت؟ اکثر حکما غایت را مهمتر از فاعل می دانند به دلیل اینکه هر انسان عاقل وقتی مبادرت به انجام کاری می کند می داند برای چه منظوری انجام می دهد