دوره آموزش منطق
سخنرانی‌ها و همایش‌ها

همایش سالک فکرت و سالک حکمت

بزرگداشت دکتر دینانی و دکتر اعوانی

موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مراسم بزرگداشت از دو حکیم فرزانه؛ دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر غلامرضا اعوانی را با عنوان «بزرگداشت سالک فکرت و سالک حکمت» در اسفند ماه ۱۳۹۲ برگزار کرد. در این مراسم با حضور بزرگان فلسفه و حکمت حوزه و دانشگاه همچون آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد، آیت الله سید محمد خامنه‌ای، دکتر داوری ادرکانی، دکتر کریم مجتهدی، دکتر بهشتی، دکتر پازوکی، دکتر معصومی همدانی و … برگزار شد.

همچنین در این مراسم از دو جلد کتاب «سالک حکمت»؛ ارج نامه دکتر غلامرضا اعوانی که به همت دکتر شهین اعوانی تدوین شده است و نیز «سالک فکرت»؛ ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی رونمایی شد. این بزرگداشت که در آستانه ۸۰ سالگی دکتر دینانی و  ۷۰ سالگی دکتر اعوانی است؛ یک شنبه ۱۸ اسفندماه  از ساعت ۱۴ در سالن اجتماعات موسسه برگزار شد.

خلاصه ای از صحبت‌های سخنرانان در بزرگداشت سالک فکرت و سالک حکمت

محقق داماد: فضیلت متحد با علم است. در کتاب تاریخ فلسفه ویل دورانت که توسط مرحوم زریاب خوئی ترجمه شده ، از ارسطو نقل شده است که: فضیلت متحد با علم است. این یگانه دانستن علم با فضیلت در بیان ارسطو ، به نظر شبیه تعبیری است که حاج ملاهادی سبزواری بکار می برد: انّ الوجود عارض و هی تصور و اتحدا هویه .در واقع منظور معلم اوّل این بوده که آنچه در خارج اتحاد وجودی دارد و مصداق کامل است و حتی شاید بتوان آن را علیّت فضیلت دانست ،علم است. تعبیر آیه ی یوتی الحکمه من یشاء نیز همین معناست.قرآن کریم تمام دنیا و مال و اموال و هر چه در آنست را قلیل و تنها «حکمت» را خیر کثیر می داند.

مطالب مشابه

وی در ادامه به دوستی ۵۰ ساله اش با دکتر دینانی اشاره کرد و او را دوست صدیقی که گذشته از فضایل علمی، با صفاست خطاب کرد. دکتر محقق داماد هم چنین به حدود ۳۵ سال آشنایی با دکتر اعوانی اشاره کرد و افزود: به جرأت می توانم بگویم در ایران به لحاظ دانش زبانی و دانستن اصطلاحات تخصصی فلسفه ی اسلامی به زبان انگلیسی همانند دکتر اعوانی نداریم . وی تواضع و فروتنی را از صفات برجسته ی شخصیتی دکتر اعوانی دانست.

کریم مجتهدی بدترین نوع غربزدگی این است که مانع از تفکر شویم. در جامعه ی امروزی ما معمولا گفته می شود که جایگاه عمل بسی مهم تر از علم است و حرفی که به صورت عمل در نیاید اعتبار چندانی ندارد. اما آیا هرگز فکر کرده اید که که عمل بدون فکر چقدر بدتر است. تمام نبوغ فلسفه ی یونان این است که به «نظر» توجه دارد و تأکید می کند که هیچ حرفی بدون تأمل بر زبان نیاید. فردوسی هم در بیانی ساده که به نظر من شعار هر فیلسوفی باشد ، می گوید: هر حرف را به ژرفی ببین. فلسفه خودش را مقید به جستجو می کند و محدود در الفاظ نمی ماند.

علم بدون فلسفه علم نیست. حتی علم جدید و تجربی. علم بدون فلسفه معنای خودش را از دست می دهد . بدترین نوع غربزدگی این است که مانع از تفکر شویم وهر چیزی که مانع از تفکر شود منفی است. تفکر واقعی تظاهر به ابداع و انشاء نیست و اصالتاً دارای ارزش است. فلسفه برای من جنبه ی وجدانی دارد. وجدان آدمی همان چیزی است که باید خالصانه و بی شائبه از درون فریاد برآورد. وی سپس این روز را به این اساتید تبریک گفت و آرزوی موفقیت کرد و بیان داشت: موفقیت فیلسوف در نهایت موفقیت جامعه است و یک جامعه با موفقیت فیلسوف است که بیدار می شود.

ضیاء موحد: دکتر دینانی و دکتر اعوانی خانه‌های فرهنگی‌اند. جانسون در مقاله ی معروفی که درباره ی شکسپیر دارد می‌گوید استفاده از نقل قول های شکسپیر برای معرفی او مانند این است که آجری را از خانه ای جدا کنیم و به وسیله ی آن سعی نماییم آن خانه را معرفی کنیم. دکتر موحد با بهره گیری از این مثال بیان داشت که دکتر دینانی و دکتر اعوانی خانه های فرهنگ اند که نمی توان با نمونه آوردن و برشمردن فضایل، تعریف کاملی از آنها ارائه داد. همه سرمایه ی سعدی سخن شیرین بود / وین از او ماند ندانم که چه با او برود، آنچه از این دو بزرگوار مانده است سخن است و امید که سخن فرومایه نماند.

در سخنرانی پایانی این مراسم دکتر دینانی با ذکر شعری از حکیم بوعلی سینا :

اندر دل من هزار خورشید بتافت     لیکن به کمال ذرّه ای راه نیافت

از حضار تشکر کرد و ضمن ایراد سخنرانی ای کوتاه بیان داشت که در این نکوداشت در واقع به حکمت و فلسفه احترام گذاشته شده است نه به اشخاص.

دو نماهنگ از زندگانی استادان دینانی و اعوانی در این مراسم برای حضار پخش شد و دو ارج نامه‌ای که در نکوداشت ایشان تهیه و تنظیم شده بود تحت عناوین ˈ سالک فکرت و سالک حکمت نیز رونمایی شد.

5/5 - (1 امتیاز)

کانال تلگرام دکتر دینانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا