۱۷ دی ۱۳۹۱

قاعده امکان اشرف

نظرات

  1. رضا ۱۸ دی ۱۳۹۱

    با سلام
    خیلی سایت خوبی دارین . لطفاً راهنمایی کنید برای امثال من که با دیدن برنامه معرفت به فلسفه و عرفان علاقه مند شدند و مبتدی هستند و اصطلاح های سخت مثل “ممکن اشرف” و … را نمیدونند چکار باید بکنیم یا از کجا شروع کنیم
    خدا شما را در این راه که شروع کردید ان شاء الله ثابت قدم نگاه دارد/.

    پاسخ
  2. زهرا امیری ۱۸ دی ۱۳۹۱

    طبق توضیحاتی که دادید چگونه گفته میشود که هرکس خود را بشناسد خدا را میشناسد ، به عبارتی چکونه شناخت اخس مقدم شدم به شناخت اشرف و شناخت اشرف در گرو شناخت اخس است ؟

    پاسخ
  3. s ۲۱ دی ۱۳۹۱

    با سلام و سپاس از شما بابت تهیه مطالب…چند سوال داشتم.. ۱)مگر کذب از صدق یا عدم از وجود یا شر از خیر ایجاد میشود که این موارد متضاد را به عنوان مثل برای این قاعده آورده‌اید؟

    ۲) در مثل نطفه و حیوان، کدام علت اخس و کدام علت اشرف است؟ نطفهٔ حیوان الف موجب ایجاد حیوان ب میشود.. اگر اینطور بگوئیم حیوان الف اشرف بر نطفه و نطفه اشرف بر حیوان ب میشود، آیا این برداشت درست است؟

    ۳) این قوانین کلی‌ فلسفه، آیا در صورت ( خدای نکرده ) عدم اعتقاد به پروردگار هم صدق می‌کند؟ چون فرمودیید که سومین اشکال در صورت عدم اعتقاد به این برهان، وجودی موجودی برتر از خداوند است.

    ۴) چرا عقل برتر از نفس است؟

    پاسخ
  4. سمیه ۱۶ تیر ۱۳۹۲

    سلام خدمت شما و از زحمات شما متشکرم من هم مثل یکی از دوستان از طریق سایت شما با فلسفه اشنا شدم دنبال مغرفت شناسی بودم که با سایت شما و برنامه معرفت اشنا شدم و برام بعضی از این مفاهیم سنگین هستند و برای حل این مشکل باید چکارکنم چون اصلا دلم نمیخاد این سایت و این برنامه را ترک کنم با سپاس فراوان از شما

    پاسخ
  5. i ۱۸ اسفند ۱۳۹۴

    سلام ببخشید این جمله بر طبق قاعده ی امکان اشرف درسته ازنظر علامه که تحقق کامل ترین درجه ی وجودی برای هر فردی نسبت مرتبه ی پایین تر است؟ینی قاعده ی امکان اشرف که در مجردات درسته این جمله میتونه منظورش مجردات باشه؟

    پاسخ
  6. قندی ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

    با عرض سلام و تقدیم احترام خدمت حکیم بزرگوار و خوانندگان محترم این سایت، آیا میتوان امکانات اشرف را جهان های معنوی و امکانات اخس را جهان های مادی در نظر گرفت که لحاظ آفرینش، جهان های معنوی مقدم بر جهان های مادی باشند. از این طریق میتوان تصور کرد که خداوند متعال جهان را از عدم و نیستی نیآفریده است بلکه وجود لایه تناهی خویش را اول به مجموعه وسیعی از جهان های معنوی تقسیم نموده و سپس آن مجموعه را به جهان های مادی نازل نموده یا تبدیل کرده باشد و الا آخر تا بینهایت و بیکرانی به این معنا که که عمل تقسیم و ظهور جهان های معنوی و نزول آنها به جهان های مادی هرگز پایان نخواهد یافت. از طرفی دیگر اولین جهان مادی در حال صعود و برگشت به سمت حالت اولیه یعنی ارتقاء به سوی جهان های معنوی بسر می برند. مفاهیم ازل و ابد هنوز توسط فلاسفه و حکیمان بطور روشن تعریف نگردیده اند. ازل طول عمر جهان های معنوی را رقم میزند و ابد طول عمر جهان های مادی و هرکدام از این دو زمان بیشتر از یک لحظه بسیار کوتاه نیستند که توسط فیزیک دان آلمانی طول آن ها محاسبه گردیده و برابر است با ۱۰ بتوان منهای ۴۳ ثانیه. این لحظه بسیار کوتاه، زمان حال نامیده میشود. آیا بهتر نیست که از این طریق برهان امکان اشرف و اخس را بررسی کنیم تا از طریق عقل اول و عقول طویله و یک مرتبه پایین تر از آن یعنی عقول اشباحی و برزخی و مثالی و مرتبه ای پایین تر از آن یعنی عقول ارضیه و کثرت انواع. آیا حقیقت دارد که انسان تنها دارای یک سرنوشت جنسی و عشقی و یک زندگی دنیوی نمی باشد بلکه خداوند متعال برای انسان پنج سرنوشت جنسی و عشقی و هفت زندگانی را از پیش تعیین نموده است و آنهم نه اینکه هرکدام فقط یک بار اتفاق بیافتند بلکه به تعداد زیادی که تصور آن برای انسان در این زندگی اخس غیر قابل تصور است. هر فرد انسانی طبق این باور یا جهان بینی نوین دارای هفت مرتبه وجودی می باشد. هرکدام از این مراتب وجودی در یک نظم و سامان طبیعی و کیهانی خاص و ویژه خویش پدیدار میشوند و تجربه میگردند. هر کدام از این سامان های هفتگانه از طریق نوسانات متوالی کیهانی بر اثر انبساط و انقباض خود کیهان به ظهور می رسند. زنجیره تولد و مرگ انسان بدون انطباق با تسلسل تولد و مرگ کیهان امر محال و غیر ممکن می باشد. لذا انسان از طریق بر پایی روز قیامت به سوی خداوند رجعت نخواهد کرد بلکه از طریق زنجیره تولد و مرگ کیهان و بهمراه کیهان. خود کیهان همانطور که در بالا اشاره شد چیزی نیست غیر از ذره درشتی از وجود لایه تناهی خود خداوند و قبل از اینکه به شکل کیهان مادی به ظهور برسد، یک کیهان معنوی بوده است و ما انسان ها فعلا نمیتوانیم تصور روشنی از کیهان و زندگی معنوی و موجودات معنوی داشته باشیم. در پایان از روشنگری شما سپاسگزارم.

    پاسخ