صبح است ساقیا قدحی پرشراب کن

Dr Dinani maarefat 3
معشوق چون نقاب ز رخ در نمیکشد
۱۳۹۰-۰۳-۱۳
Dr Ebrahimi Dinani marefat (8)
روزی که چرخ از گل ما کوزه‌ها کنند
۱۳۹۰-۰۳-۲۷
نمایش همه

صبح است ساقیا قدحی پرشراب کن

Dr Dinani maarefat 7
مشخصات فایل

نام فایل:صبح است ساقیا قدحی پرشراب کن      دور ملک و درنگ ندارد شتاب کن

موضوع برنامه: تفسیر ابیات حافظ

مدت زمان برنامه: ۴۴ دقیقه

حجم فایل متنی: ۱ مگابایت (PDF)

حجم فایل صوتی: ۲۲ مگابایت (MP3)

مختصری از متن برنامه:

استاد مراد از صبحگاه چیست از دیدگاه حافظ؟

یکی از غزلیات ناب حافظ که فضای خیامی هم دارد و حافظ یعنی همه‌ی فرهنگ گذشته‌ ما و نه تنها فرهنگ اسلامی بلکه تا ماقبل از فرهنگ تاریخی ایرانی و فرهنگ ایرانی و اوجش فرهنگ اسلامی در شعر حافظ منعکس است. در نهایت زیبایی و در نهایت عمق و ژرفنا و ملاطفت هم از نظر لفظ و هم از نظر محتوا و با اینکه غزل است و غزل ظریف است گاهی جنبه‌ حماسه پیدا می‌کند گاهی فضای خیامی و فضاهای دیگر این هنر حافظ است و جنبه‌ غیبی و الهی است و موهبتی است که به حافظ عطا شده و این غزل هم جنبه‌ زمینی دارد و هم جنبه‌ آسمانی و هم جنبه‌ حماسی دارد و هم جنبه‌ خیامی.

شراب صبحگاهی که ظاهر این کلمه این است که کسانی که اهل شراب بوده‌اند صبح استفاده می‌کردند و آن قدر مطلب عظیمی است که در شراب انگوری نیست و از ساقی می‌خواهد و ساقی که سقایت می‌کند و رفع خماری جهل و نادانی از انسان می‌کند و رفع خرفتی و غفلت و عقب ‌ماندگی می‌کند و ساقی کسی است که با نوشاندن می معرفت، این بیماری‌ها را از انسان می‌زداید اینجا، مخاطب حافظ ساقی است و می‌گوید صبح است و حواست جمع باشد که دیگه صبح است و شب گذشت اما ضمن اینکه مرسوم می خواران است می صبحگاهی، این صبح یک معنی دیگر در شعر حافظ هم دارد یعنی یک لحظه غفلت و ظلمت و تیرگی جهل و غفلت رفته و من یک لحظه هشیارم الان و این فرصت را باید غنیمت بدانیم چون غالباً انسان دچار غفلت است و دچار ظلمت و تیرگی است و یک لحظه‌ هایی یک نفحاتی وزیدن می‌شود از جانب حق تبارک و تعالی نفخه الهی و یک لحظه آدم‌ بیدار می‌شود و مثل اینکه افق گشوده می‌شود

این گشودن افق معنویت است یعنی افق معنویت باز است و صبح دمیده است و ساقی غفلت نکن و چون این فرصت غنیمت است و چه بسا این فرصت از دست برود و الان افق معنویت باز است لحظه ‌ای درنگ مکن و حالا شراب هم که میدهی یک پیاله نده این کم است، قدحی پر شراب کن یک دفعه قدح را پر کن. و یک پیاله و دو پیاله کفاف کی دهد اینها به مستی ما، اینها کافی نیست، قدح بیار نه جام، صبح است ساقیا لحظه‌ غنیمت است، افق معنویت گشوده است و من یک لحظه از خواب غفلت بیدارم الان و هر چه بخورم هم سیر نمی‌شوم و این لحظه هم از دست بدهم چه بسا لحظه ‌های دیگر را هم از دست بدهم، ببینید هم فضای خیامی و بی ‌اعتباری روزگار را ترسیم می‌کند و گذر زمان را که درنگ ندارد، ببینید این چقدر درنگ نداشتن دور فلک و شتاب کردن ساقی و فرصت را غنیمت دانستن، که این معرفت را ما اینجا تکمیل کنیم یعنی این فرصت معنویتی که دست داده از دست ندهیم که غفلت می‌آید و جایش می‌نشیند و خطرناک است و اون وقت به دور فلک اشاره می‌کند، فضای زمان حافظ هنوز به زمان صدرالمتألهین نرسیده بود که به حرکت جوهری تبدیل شود تا زمان خیام و زمان ابن سینا و قبل از ابن سینا، جریان زمان را و دوره‌ و زمانه دوره است به ادوار فلکی معتقد بودند و معتقد بودند که افلاک که گردش می‌کند، فلک اول و دوم، اون حرکت فلکی موجب گردش زمانه است و اصلاً زمان مقدار حرکت فلک دانسته شد و ابن سینا هم همین طور تعریف کرده و اگر می‌گفتند زمان چیه می‌گفتند فلک دور می‌زند و زمان ترسیم می‌شود و زمان هم بی‌ قرار است چون حرکت دوری است و فلک هم ناپایدار است و فلک همیشه دور می‌زند و آغاز و پایان ندارد و با دور فلکی زمان ترسیم می‌شود و زمان هم در گذر است مرتب، حالا این مسأله در زمان ملاصدرا به گونه ‌ای دیگر مطرح است و اصلاً هیئت بطلمیوس زیر سؤال رفت و اصلاً کهکشان‌ ها و افلاک به صورت سابق نیست و خوشبختانه ملاصدرا قبل از اینکه دوره‌ جدید برسد پیشاهنگ این فکر بود و زمان را مقدار حرکت جوهر دانست نه مقدار حرکت فلک و گفت اصلاً جوهر این عالم در حرکت است و جوهر عالم بالذات متحرک است یعنی ماده‌ متحرک است یعنی جسم متحرک است یعنی کوه متحرک است و همه چیز در حرکت است و زمان مقدار حرکت فلک است هنوز حرکت جوهری در فکر حافظ نبوده و حافظ هم می‌گوید دور فلک درنگ ندارد، یعنی این زمان ما هم که نتیجه‌ دور فلکی است درنگ ندارد، یک لحظه و یک ثانیه را شما نمی‌توانی استقرار ببخشی و شما نمی‌توانی به یک ثانیه بگویی، حالا قدری بمان و نرو می‌شود یک ثانیه را نگه داشت؟ خیر و درنگ یعنی توقف و در کار زمانه نیست، خوب این زمان که با شتاب دارد می‌رود شما هم شتاب کن و ما باید در مقابل شتاب زمانه و گذر زمان که به سرعت میگذرد، ما هم باید شتاب داشته باشیم نه عجله، در مقابل شتاب گذر زمان ما باید شتاب داشته باشیم و از فرصت ‌ها استفاده کنیم، این صبح یک فرصتی است و یک افقی از معنویت به روی من، باز شده و گشوده شده، و یک قدح از معرفت به من بده تا من از این فرصت حداکثر استفاده را کرده باشم.

لینک دانلود
Video-DownloadText-DownloadSound-Download Youtube-download

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله را حل کنید *