آموزش آنلاین منطق از صفر
شرح غزليات حافظ

شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل

مشخصات فایل برنامه معرفت بیست و ششم فروردین ۱۳۹۰

موضوع برنامه: شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل

عنوان فصل: شرح غزلیات حافظ

مدت زمان برنامه: ۴۶ دقیقه

حجم فایل ویدئویی: ۱۲۹ مگابایت (MP4)

حجم فایل صوتی: ۱۹ مگابایت (MP3)

مختصری از متن برنامه:

شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل

             کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها

عشقی که حافظ مطرح می‌کند عشق بسیار نظام‌مند و مدبرانه و هم آغوش معرفت است و از سر عافیت طلبی از عشق سخن نمی‌گوید و می‌گوید هر کسی مرد این وادی نیست پا در این راه نگذارد و اگر چه در وادی پرآشوب دنیا سالک سرگردان نیست و خداوند انسان کامل را قرار داده که از او دستگیری کند و چراغ راه او باشد.

من به طور قاطع سبکباران ساحل‌ها را کسانی نمی‌دانم که به مقصد رسیده‌اند و از این حال هم گذشته‌اند و الا آنها بی‌ خبر نبودند کسی که رسیده به مقام عالی از حال مادون بی‌خبر نیست، حافظ می‌خواهد بگوید اونها اصلاً از حال ما خبر ندارند. اصلاً نمی ‌توانند بفهمند حال ما را. پس من سبکباران ساحل‌ها را کسانی می‌دانم که طعم عشق را نچشیده‌اند راه معرفت را طی نکرده ‌اند.

کسانی که به وادی معرفت اصلاً وارد نشده‌اند، کسانی که به لهو و لعب دنیا مشغولند و اصلاً به این فکرها نیستند، عاقبت اندیش نیستند، تفکر ندارند. به عمق هستی نمی‌نگرند، کل هستی به منزله‌ دریاست و عالمی که ما در آن زندگی می‌کنیم به منزله‌ دریاست، دریا آرام نیست و دریا اعماق دارد. اعماق دریا مراتب دارد و هر لحظه موج دارد و امواج خروشان دارد، خطرها دارد.

در درون دریا موجوداتی زندگی می‌کنند، هر مرتبه ‌ای از دریا یک حالی دارد، این عالم حالش حال یک دریاست، تو گویی که در یک دریا زندگی می‌کنیم برای اشخاصی آگاه، اما کسانی که آگاه نیستند اصلاً نه دنیا را می‌شناسند و نه می‌دانند کجا زندگی می‌کنند و نه اعماق دریا را می‌شناسند و نه امواج دریا را می‌شناسند. بی‌خبر در لهو و لعب مثل اینکه در ساحل اونجا استراحت می‌کنند. من این طور معنی می‌کنم.

Video-DownloadSound-Download Youtube-download

فایل‌ها بجای «دانلود» پخش و اجرا می‌شود؟ راهنمای دانلود را بخوانید (اینجا بزنید)

می‌خواهید تمامی قسمت‌ها را به صورت یکجا دانلود کنید؟ همین الان اینجا بزنید

4.2/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا