دانلود کتاب “مونس العشاق” سهروردی
۱۳۹۱-۰۶-۰۶
معارف قرآن را به اعراب نسبت ندهید !
۱۳۹۱-۰۶-۱۰
نمایش همه

درخشش ابن رشد درحکمت مشاء

درخشش ابن رشد در حکمت مشاء

درخشش ابن رشد در حکمت مشاءکتاب درخشش ابن رشد در حکمت مشاء پیرامون معرفی آثار و افکار ابن رشد در سال ۱۳۸۴ به چاپ رسید. این کتاب در پانصد و ده صفحه و در چهارده فصل نگاشته شده است.

در میان فلاسفه اسلامی، ابن رشد و ابن سینا از موقعیت ویژه و ممتازی برخوردارند. این دو فیلسوف بزرگ بیش از فیلسوفان دیگر، در بیرون از جهان اسلام شناخته شده اند و آثارشان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. شاید بتوان گفت که میزان تاثیر و نفوذ ابن رشد از جهت اندازه و مقدار، بیش از ابن سینا بوده است ولی از جهت دیگر فضل تقدم و سابق بودن ابن سینا را نمی توان نادیده انگاشت. آثار فلسفی و پزشکی ابن سینا سالهای متمادی پیش از آنکه ابن رشد به شهرت دست یابد برای اندیشمندان مغرب زمین مطرح بوده است.

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی درباره ابن رشد می گوید: تقریبا هشتصد سال از زمان ابن‌رشد می‌گذرد و بدون اغراق در ایران یک نفر هم ابن‌رشد را نخوانده است. این یک مسئله است که چرا یک فیسلوف بزرگ اسلامی که غربی‌ها او را بزرگ ترین فیلسوف جهان اسلام می‌دانند و معتقدند که با مرگ ابن‌رشد فلسفه اسلامی به تاریخ سپرده شد و به گور رفت ما آثار او را نخواندیم. ایران که مهد حکمای بزرگ بوده است.مردم ایران از فلاسفه دوران باستان تا امروز اهل فلسفه بودند.

در ادامه بخوانید:  فراز و فرود فکر فلسفی

فلاسفه ما اهل مطالعه بودند و آثار فلسفی را می‌خواندند؛ مثلا ملاصدرا که آخرین فیلسوف بوده می‌توان گفت که ورق پاره‌ای در کتب حکمی و کلامی‌ و عرفانی‌ نبوده‌ که‌ نخوانده باشد. او همه چیز را می‌خواند و احاطه و تسلط کامل داشته است. ولی یک بار از ابن‌رشد نام نمی‌برد و حرفی از او نقل نمی‌کند. قطعا آثار او را نخوانده است. گاهی این حرف‌ برای‌ برخی اشخاص سنگین می‌آید و جوابی که می‌گویند این است که راه دور بوده و آثارش به این جا نیامده است. من بلافاصله با این نقض وارد سخن می‌شوم که ابن‌عربی و ابن‌رشد معاصر بودند و در یک شهر و منطقه زندگی می‌کردند و دوبار با یکدیگر ملاقات کرده اند با این تفاوت که ابن‌رشد مسن بود و ابن عربی جوان. در هر حال معاصر بودند. این بهانه که راه دور بود در این جا بسته می‌شود که کتاب‌های ابن عربی کتاب‌های درسی در ایران بود و صدها شرح بر کتاب «فصوص» ابن عربی تاکنون نوشته شده و بسیاری از آنها ایرانی بودند و هم اکنون در حوزه‌های علمیه این کتاب در حوزه عرفان‌، کتاب درسی است. چگونه است برای ابن عربی راه دور نبوده اما برای ابن‌رشد راه دور بوده است؟ این یک مورد را که عرض کردم معمایی است. چرا یک فردی مانند ملاصدرا که همه چیز می‌خوانده، ابن‌رشد را نخوانده است.

در ادامه بخوانید:  پرسش از هستی یا هستی پرسش
بخشی از مقدمه کتاب درخشش ابن رشد در حکمت مشاء

در نگاه کسانی که اهل تامل و اندیشه شناخته می شوند، هیچ گونه تردید وجود ندارد که اندیشیدن، همواره اندیشیدن به چیزی است، حتی اگر آن چیز، خود نوعی از انواع اندیشه بوده باشد. این سخن به معنی این نیست که علم بدون معلوم وجود ندارد و عالم نیز پیوسته از معلوم به علم خود، خبر می دهد. عالم بدون معلوم به همان اندازه بی معنی و نامعقول است که معلوم بدون عالم می تواند بی وجه و غیر منطقی شناخته شود.

حقیقت علم از یک سو به عالم، و از سوی دیگر به معلوم بستگی دارد و در این وابستگی حقیقی و ذاتی است که حقسقت آگاهی و علم در نظر برخی اندیشمندان به عنوان یک مقوله عرضی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. امام فخر رازی که از اندیشمندان بزرگ اشعری به شمار می آید علم را «اضافه محض» دانسته و آن را تا سر حد یک مقوله عرضی تنزل داده است. در حالی که سایر اندیشمندان اسلامی علم را یک «حقیقت ذات اضافه» می شناسند و بسیار آشکار است که آنچه فقط یک اضافه خوانده می شود غیر از آن چیزی است که یک حقیقت ذات اضافه به شمار می آید.

6 دیدگاه ها

  1. عرفان گفت:

    با سلام
    دکتر یثربی نقد تندی دارد نسبت به کتاب ابن رشد استاد دینانی اگر سرچ کنید در اینترنت هست خوب است جوابی برای ان تهییه کنید

    • این راهی است که همواره برای همه فلاسفه و بزرگان واقع می شود و افرادی به درک مطالب بزرگان نائل می شوند و عده ای هم نه . به نظر بنده نقدی که به کتاب شده ، غلط بوده و جواب دادن به این نقد هم غلط در غلط است . و تاجایی که که اطلاع دارم استاد عزیز به شدت از جواب دادن پرهیز می کنند . حتی در آن روهای سه ماهه اول امسال که بحث تند و داغی پیرامون رقص و سماع علیه ایشان مطرح کردند ، خود ایشان اصلا جوابیه رسمی و یا حتی صحبتی که برای این مطلب باشد منتشر نکردند . ایشان در مورد مسائل عمده و بنیادین فلسفی جانانه به دفاع و جواب دادن می پردازند اما در مورد این گونه مسائل اصلا واکنش منفی نشان نمی دهند .
      فکر می کنم نظر استاد هم همین باشد که ما نیز جوابی به این اقدامات ندهیم . چون همیشه از این قیبل کج فهمی و بدفهمی ها وجود دارد. موقعی این جواب ندادن هم بسیار پسندیده می شود که طرف نقاد هم در جستجوی حقیقت نبوده باشد و صرفا به جدل بپردازد که این قبیل کارها دامن زدن به همین نقد های واهی توسط خود ما خواهد شد .

  2. رضا آتشی گفت:

    با سلام…
    به نظر اینجانب حقیر استاد دینانی را علاوه بر جایگاه استادی باید ایشان را فیلسوف و حکیم قرن بیستم نامید..
    که ایشان مظهر عشق و معرفت هستند.و امیدوارم که سالهای سال مردم بتوانند از وجود گهربار ایشان بهره مند شوند..با تشکر

  3. hamid reza goodarzi گفت:

    Salam va ba tashakor az shoma
    man dorane kheyli badi ro migzaronam va kheyli heyran hastam
    barnameye marefat ro mibinam vali soalati daram k dos daram ostad ro bebinam k shayad betunam rahe dorost ro peyda konam
    emkan pazir hast?

  4. salar گفت:

    با سلام خدمت مدیریت سایت
    در برخی از صفحه های مجازی دیده شده است که بر این اثر جناب استاد اساتید دیگری ایراد وارد کرده و بی محتوا خوانده اند و گفته اند منابع این کتاب بی ربط با محتویات کتاب است.با تشکر لطا راهنمایی کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله را حل کنید *