معارف قرآن را به اعراب نسبت ندهید !
۱۳۹۱-۰۶-۱۰
اصل هستی چیست
اصل هستی
۱۳۹۱-۰۶-۳۰
نمایش همه

سرشت و سرنوشت

آشنایی با کتاب سرشت و سرنوشت

کتاب سرشت و سرنوشت از کارهای مشترک کریم فیضی و استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی است که به قلم کریم فیضی نگاشته شده و انتشارات اطلاعات در سال ۱۳۸۸ آن را منتشر نموده و تا امروز ۳ بار تجدید چاپ شده است. این کتاب در ردیف آثاری چون «هستی و مستی»، «حافظ معنوی» و «شعاع شمس» بوده که از کارهای مشترک کریم فیضی و دکتر دینانی است.

موضوع کتاب

سرشت و سرنوشت، دو مفهوم فلسفی است که عمری به اندازه فلسفه و تاریخ آن دارد. از این دو حقیقت همواره تلقی‌هایی مختلف و در مواردی شگفت ساز صورت گرفته است. در این کتاب، استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی به پرسش در باب چند و چون این دو مقوله پاسخ می‌دهد و آنگاه سخن به وابسته های دامنه دار سرشت و سرنوشت می‌کشد: تفکر، حقیقت، تاریخ، قبض و بسط، عقل، عشق، ادبیات، دین و سرانجام نام‌ها و یادها.

فیضی، درباره کتابش با عنوان «سرشت و سرنوشت» که حاوی ۲۵ مباحثه اختصاصی با دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی است، می‌گوید: «در این کتاب به بیش از هزار و پانصد مسئله پرداخته شده که تا پیش از این در کتاب‌های قبلی دکتر دینانی به آن‌ها پرداخته نشده بود و به همین دلیل این کتاب را می‌توان از نظر موضوعی، کتابی متفاوت و جدید به شمار آورد.»

در ادامه بخوانید:  برنامه معرفت هفتم آبان ۱۳۹۵

بخشی از مقدمه کتاب

در یک تقسیم بندی فراگیر و آشکار، همه موجودات به پنج قسم تقسیم پذیر خواهند بود. این اقسام پنجگانه به ترتیب عبارتند از: ۱- جماد،۲- نبات، ۳- حیوان، ‏۴- انسان، ۵- خداوند تبارک وتعالی. در میان همه این اقسام، ‏تنها در دو قسم اخیر است که میتوان از خرد و آگاهی سخنی به میان آورد. خرد و آگاهی، با خیر و خوبی بستگی دارد و در اینجاست که مسئله عمده و بنیادی سعادت و کمال نیز مطرح می گردد. هرگونه خیر و خوبی در خرد و آگاهی به کمال خود می رسد و در کمال خیر و خوبی است که سعادت انسان نیز تحقق می پذیرد.

‏کمال و سعادت انسان در سایه کمال حق تبارک و تعالی معنی پیدا می کند؛ زیرا انسان یک موجود جاویدان نیست و ازلی و ابدی بودن نیز، از ویژگی ها و مقدمات او به شمار نمی آید. ازلی و ابدی بودن از ویژگی های خداوند تبارک و تعالی بوده، جز ذات مقدس او، هیچ موجود دیگری جاویدان مطلق شناخته نمی شود. انسان به حسب ذات و جوهر خود یک موجود تاریخی و زمان مند است و در عین حال با ابدیت و جاودانگی نیز بستگی و سروکار دارد. به عبارت دیگر میتوان گفت: انسان واسطه و برزخی است که میان زمان مندی و جاودانگی واقع شده و در عین ‏تاریخی بودن، جاویدان است، چنانکه جاودانگی خود را در زمانمندی و تاریخی بودن خود به دست می آورد؛ به این ترتیب انسان با همه موجودات دیگری که در این جهان زندگی می کنند، تفاوت بنیادی دارد و هرگز نمی توان او را یک موجود در میان موجودات دیگر به شمار آورد. او از جهت شایستگی و مقام، بر هر موجود دیگری در جهان تقدّم دارد و بر اثر این شایستگی و تقدم، نقش روشن و آشکار خود را نیز در هستی جلوه گر می سازد.

در ادامه بخوانید:  برنامه معرفت یازدهم تیر ۱۳۹۵

‏انسان تنها موجودی است که با هستی خود، نسبتی آگاهانه دارد و به همین جهت می تواند به طرح پرسش از هستی مبادرت نماید. پرسش از هستی را نباید با کسب معلومات و فراگیری دانش درباره موجودات، متحد و یگانه به شمار آورد؛ زیرا پرسش از هستی به مراتب فراتر از کسب معلومات درباره موجودات شناخته می شود. پرسشی هستی، هنگامی پیدا می شود که فهم هستی تحقق یابد؛ ولی فهم هستی جز از طریق آگاهی انسان نسبت به خویشتن خویش، به ظهور و بروز نمی رسد.

2 دیدگاه ها

  1. محسن گفت:

    سلام. من بیشتر برنامه های معرفت راشنیده ام خیلی مایلم کتابهای ایشان راخریداری کنم اماهرجاجستجوکرده ام پیدانشده نمیدانم چجورتهیه کنم هیچ سخنوری اندازه آقای دینانی برمن اثرمثبت نداشته برای ایشان آرزوی سلامت وطول عمردارم

  2. بهزاد گفت:

    سلام وقت بخیر،،یه سوال داشتم من باب اینکه نسخه الکترونیکی کتاب سرشت و سرنوشت لینکی براش وجود نداره؟!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله را حل کنید *