خرد گفتگو

برنامه معرفت ۷ شهریور ۱۳۹۳
۱۳۹۳-۰۶-۰۸
برنامه معرفت ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
۱۳۹۳-۰۶-۱۵
نمایش همه

خرد گفتگو

خرد گفتگو

خرد گفتگوکسانی که با دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی آشنایی دارند، می ‌دانند که «گفتگو» عنصر کلیدی او در فلسفیدن است تا آنجا که گاهی فلسفه را مساوی گفتگو می‌داند و معتقد است در آثارش به گفتگو با فلاسفه و اندیشمندان قرن‌ های گذشته می ‌پردازد. کتاب خرد گفتگو نیز با محور گفتگو منتشر شده است.

کتاب «خرد گفتگو» مجموع درس ‌گفتارهای فیلسوف معاصر در سال‌های اخیر، در دانشگاه‌های مختلف و در موضوعات هستی‌شناسی، خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و عرفان است و علاوه بر موضوعات فوق، بخش هفتم این کتاب با عنوان دین‌شناسی جلب توجه می‌کند؛ بخشی که در آن به مباحثی همچون «در باب دین و اخلاق» و «احکام شرعی، لطفی است در واجبات عقلی» پرداخته شده است. اما در بخش‌ های پیش‌ گفته موضوعات مختلف فلسفی از مباحث وجود و ماهیت گرفته تا نور و وحدت و کثرت، ذات واجب ‌الوجود، حدوث و قدم، تشخص عالم، کیفیت علم و کلام خداوند، زمان، خیال، زبان، رابطه‌ی نفس و بدن، خودشناسی، خواب و شهود و… پرداخته شده است.

آنچه کتاب خرد گفتگو را از دیگر آثار مولف و حتی از دیگر آثار فلسفی فارسی متمایز می‌کند، ساختار کاملا دیالوگی کتاب است به این نحو که سراسر کتاب به صورت دیالوگ‌ های استاد و دانشجویان تنظیم شده است. همراه با مقدمه ‌ای از دکتر دینانی، به تازگی توسط نشر هرمس روانه بازار نشر شده است.

بخشی از مقدمه دکتر دینانی بر کتاب خرد گفتگو

مراجعه به آثار فلاسفه‌ی مغرب‌ زمین در این چند قرن اخیر به ویژه بعد از کانت نیز نشان می‌دهد که این اندیشمندان بیش از آن که از هستی‌شناسی سخن بگویند، بر مسئله‌ی شناخت‌شناسی تکیه می‌کنند و درباره‌ی مسئله‌ی معرفت به تامل می‌پردازند. اهمیت این مسئله وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم هرآنچه مورد تفکر قرار می‌گیرد، همواره بیرونی بوده و به عنوان آنچه غیر از «من» است، مورد توجه قرار می‌گیرد.

در ادامه بخوانید:  درخشش ابن رشد درحکمت مشاء

با توجه به همین مسئله است که می‌توان دریافت، همیشه شناسنده غیر از شناخته‌شده است. درست است که اتحاد عاقل و معقول در آثار حکمای اسلامی به درستی مطرح شده و به اثبات رسیده است، ولی اتحاد عاقل و معقول به اتحاد و یگانگی در وجود اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که هستی معقول در عالم ادراک غیر از هستی عاقل، چیز دیگری نیست. اما این اتحاد و یگانگی در وجود به ثنویت و دوگانگیِ دو عنوان عاقل و معقول یا شناسنده و شناخته‌شده پاسخ نمی دهد و جای این پرسش همچنان باقی می‌ماند که چرا از آنچه واحد و یگانه است، دو مفهوم متفاوت و دو عنوان مختلف تحت عنوان شناسنده و شناخته‌شده انتزاع می‌گردد؟

5 دیدگاه ها

  1. مهربان گفت:

    سلام … ممنون از اطلاع رسانیتون ببخشید این کتاب ارسال پستی هم داره برای شهرستانی ها ؟ ممنون

  2. پاسخ گفت:

    این کتاب در بسیاری از شهرستان ها از جمله اصفهان و همدان و… توزیع شده اما برای دریافت کتاب از طریق سایت نشر هرمس می تونید خرید اینترنتی کنید. http://www.hermesbooks.ir

  3. ناهید احمری گفت:

    برای کسانی مثل ما که قادر به شرکت در کلاس استاد نیستیم این درس گفتارهای فلسفی نعمت بزرگی است.
    بی صبرانه و مشتاقانه در انتظار ادامه این درس گفتارها می باشیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *