آموزش آنلاین منطق از صفر
بررسی اندیشه فیض کاشانی

راه رسیدن به کمال حقیقی از دیدگاه فیض کاشانی

مشخصات فایل برنامه معرفت یکم اسفند ۱۳۹۳

موضوع برنامه: راه رسیدن به کمال حقیقی از دیدگاه فیض کاشانی

عنوان فصل: بررسی اندیشه فیض کاشانی

مدت زمان برنامه: ۴۶ دقیقه

حجم فایل ویدئویی: ۱۳۹ مگابایت (MP4)

حجم فایل صوتی: ۱۹ مگابایت (MP3)

مختصری از متن برنامه:

راه رسیدن به کمال حقیقی از دیدگاه فیض کاشانی

اولین راه برای رسیدن به کمال حقیقی معرفت الله است. علم خدا، صفات خدا و حکمت او در باطن آسمان و زمین و نظام دنیا و آخرت و آنچه متعلق به آن است. در قدم بعد این کمال در آزادگی یعنی رها شدن از زنجیر شهوات و همّ و غمّ دنیا و غلبه بر آن و شباهت یافتن به ملائکی که کثرت دشمنان آنان را خوار نمی سازد و غضب و خشم آنها را به ضلالت نمی کشاند، تجلی پیدا می کند.

قدم سوم، شناخت راه و تزکیه نفس است که خداوند می فرماید: {قد أفلح من زکاها وقد خاب من دساها} و همچنین قدم بعدی { وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا} کسانی که مجاهده نفس دارند در سبیل حق اند و توصل به آنها موجب هدایت می شود و اختلافات از میان برمی خیزد و همه بر سبیل توحید همدل و همزبان می شوند، که مصداق آن نفس ذکیّه حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلّم است.

بیانات استاد دینانی: خوب هم سوال، سوالِ خوبی است و هم پاسخی که مرحوم فیض بیان کرده، پاسخ جالب توجهی است. قبل از اینکه بخواهیم راه رسیدن به کمال را توضیح و توصیف کنیم، باید بدانیم که اساساً «کمال چیست»؟ اگر چیستی کمال را ندانیم که بیراهه خواهیم رفت. (علت این بیراهه رفتن این است که در این صورت) طالبِ مجهول مطلق خواهیم شد. طالبِ مجهول که نمی‌توانیم باشیم. باید بدانیم به دنبال چه هستیم.

Video-DownloadSound-Download Youtube-download

فایل‌ها بجای «دانلود» پخش و اجرا می‌شود؟ راهنمای دانلود را بخوانید (اینجا بزنید)

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا