برنامه معرفت بیست و دوم دی ۱۳۹۱

قاعده پنجم: انقلاب الحقیقه ممتنعٌ
۱۳۹۱-۱۰-۲۱
کلّ ما کان أعم کان علمنا به أتمّ
۱۳۹۱-۱۰-۲۴
نمایش همه

برنامه معرفت بیست و دوم دی ۱۳۹۱

مشخصات فایل

نام فایل: خواجه نصیر طوسی فیلسوف گفتگو

موضوع برنامه: اندیشه های خواجه نصیر طوسی

مدت زمان برنامه: ۴۷ دقیقه

حجم فایل تصویری با بهترین کیفیت:   ۱۵۸مگابایت

حجم فایل متنی:   به زودی

حجم فایل صوتی: ۱۵ مگابایت (MP3)

مختصری از متن برنامه:

بنـال ای بلبـل با منـت اگر سر یـاری اسـت        که ما دو عاشق زاریم و کار ما زاری است

خیال زلف تو پختن نه کار هر خامی است         بـه زید سـلسله رفتــن طریــق عیاری است

با سلام خدمت بینندگان عزیز ، دوستان خوب و همراهان همیشه صمیمی برنامه معرفت .

رحلت جانسوز حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی  «صلّی الله علیه و آله وسلم» و امام حسن مجتبی (ع ) را خدمت همه شما عزیزان تسلیت عرض میکنیم. همان طور که استحضار دارید در ساحت اندیشه خواجه نصیر الدین طوسی هستیم و بر مبنای کتاب نفیس و ماندگار «نصیر الدین طوسی فیلسوف گفتگو » استاد ابراهیمی دینانی با شما سخن می گوییم .

حضرت استاد ، در جلسه پیش یک جمله ای از ابن سینا خواندیم از کتاب اشارات ، نمط مقامات العارفین که وعده دادیم خدمت بینندگان عزیز آن را توضیح بدهیم . و آن این بود که « جلَّت جناب الحقّ عن أن یکون شریعتاً لکلِّ واردٍ أو یطّلع علیه إلّا واحداً بعد واحدٍ»  که حضرت عالی به زیبایی این بحث را توضیح دادید؛ منتها می خواهم این جمله (واحداً بعد واحد ) را هم اشاره ای بفرمایید تا ما به عبارت خواجه بپردازیم.

بله بسم الله الرحمن الرحیم

این جمله ای که شما از شیخ الرئیس ابوعلی سینا نقل کردید ، خیلی جمله عجیبی است .( جلَّت جناب الحقّ عن أن یکون شریعتاً لکلِّ واردٍ) اجازه بدهید من اول واژه های این جمله را معنی کنم تا بعد ببینیم که منظور شیخ از این جمله چیست .

« جلّت » یعنی خیلی فراتر است . جلال است . یعنی خیلی بالاست . آنقدر بالاست که دست یافتنی نیست . بزرگتر است . نمی گوید (جلّ الحق )می گوید (جلّ جنابُ الحقّ )  کلمه جناب یعنی آستانه . دروازه ورود .این هم که اشخاص می گویند جنابعالی . الان ما در مصطلحات خودمان می گوییم جنابعالی . این جنابعالی یعنی احترام فوق العاده . یعنی تو خیلی بزرگی . اصلا آستانه ات اینقدر بزرگ است که من می گویم به جناب تو . یعنی به آستانه تو . کلمه جناب یعنی آستانه . (جلّ جناب الحقّ ) حالا حقّ تعالی اینقدر بالاست که نمیشه درباره اش حرف زد .آستانه ورود به حق تبارک و تعالی ، جلّ (خیلی بالاست ). بالاتر از چی ؟ شریعت یعنی راه .راه همه کس نمی تواند باشد . ابوجهل کجا می تواند برود .شیطان نتوانست برود .یزید نمی تواند برود .آدم هایی که اصلا سجّینی هستند نمی توانند بروند این خیلی بالاست . خیلی آستانه رفیعی است .همه کس نمی تواند برود و وارد شدن در این آستانه احدیّت و واحدیّت و رسیدن به حقیقت ، اوحدی است . (الّا واحدا بعد واحد ) یعنی کم کسی می رود . البته سلسله مراتب هست و هر کسی یک مقامی دارد . مردم نباید مأیوس بشوند . هر کسی بالاخره تا حدی راه خودش را می رود .اما رسیدن به آن آستانه حقیقت و وارد شدن در آن ،کمتر کسی می تواند .

لینک دانلود
Video-DownloadText-DownloadSound-Download

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله را حل کنید *