برنامه معرفت هجدهم بهمن ۱۳۹۲

Dr Dinani maarefat 10
برنامه معرفت یازدهم بهمن ۱۳۹۲
۱۳۹۲-۱۱-۱۱
تجلی کلی الهی از حیث عام بودن، ظهور معینی ندارد
۱۳۹۲-۱۱-۲۳
نمایش همه

برنامه معرفت هجدهم بهمن ۱۳۹۲

Dr Dinani maarefat 15
مشخصات فایل

نام فایل: آشنایی با اندیشه های حکیم ابوالقاسم فردوسی 

موضوع برنامه: «ستایش خرد در شاهنامه فردوسی»

مدت زمان برنامه: ۴۲ دقیقه

حجم فایل تصویری با بهترین کیفیت:  ۱۳۳مگابایت (MP4)

حجم فایل متنی: به زودی

حجم فایل صوتی: ۱۹ مگابایت (MP3)

مختصری از متن برنامه:

کنون ای خردمند وصف خرد        بدین جایگه گفتن اندرخورد

کنون تا چه داری بیار از خرد        که گوش نیوشنده زو برخورد

خرد بهتر از هر چه ایزد بداد       ستایش خرد را به از راه داد

خرد رهنمای و خرد دلگشای         خرد دست گیرد به هر دو سرای

ازو شادمانی وزویت غمیست         وزویت فزونی وزویت کمیست

خرد تیره و مرد روشن روان         نباشد همی شادمان یک زمان

چه گفت آن خردمند مرد خرد         که دانا ز گفتار از برخورد

کسی کو خرد را ندارد ز پیش         دلش گردد از کرده‌ی خویش ریش

هشیوار دیوانه خواند ورا               همان خویش بیگانه داند ورا

ازویی به هر دو سرای ارجمند          گسسته خرد پای دارد ببند

خرد چشم جانست چون بنگری         تو بی‌چشم شادان جهان نسپری

نخست آفرینش خرد را شناس           نگهبان جانست و آن سه پاس

سه پاس تو چشم است وگوش و زبان    کزین سه رسد نیک و بد بی‌گمان

لینک دانلود
Video-DownloadText-Download Sound-Download Youtube-download

14 دیدگاه ها

  1. صدرا می‌گه:

    سلام ؛ سپاس از زحماتتان ؛ سوالی برام پیش آمده !
    بعضی از سایتها رو میبینم که تازه راه افتادن با توجه به اینکه نوشته شده از طرف سیماست ؛ ولی چرا بعداز این سالها الآن !!!!
    البته قرضی نداشته ام فقط برام سوال پیش آمد.
    امیدوارم که همگی هدفشون پاک و خالص باش.
    من ا…توفیق

  2. امیر می‌گه:

    به نام خدا
    با سلام
    خدمت دوستان گرامی پرسشی داشتم مبنی براینکه استاد در برنامه ی ۲۲ آذر ماه اشکالی را مطرح کردند که اگر خدا فراموشی منجر به خود فراموشی می شود چرا پس انسان هایی هستند که خدا را فراموش کردند ولی به خود فراموشی دچار نشدند . ایشان به این اشکال پاسخ ندادند اگر امکان دارد لطفا شما پیگیری کنید.

    • مدیر سایت می‌گه:

      منظور از خودفراموشی نه اینکه حافظه را از دست بدهد، بلکه این است که انسان از مسیر خودشناسی خود، منحرف شده و این امر باعث گم کردن هدف و کمال انسانی می شود (این گم کردن راه آنقدر بد است که تعبیر به خود فراموشی می شود) نه اینکه حافظه از دست برود.

  3. پویا غلامی می‌گه:

    سلام
    لطفا یک کمکی بکنین . به شدت احتیاج به یکی از قمست های برنامه دارم که درون راجع به اپیستمولژی ( شناخت شناسی ) و هستی شناسی صحبت میشه … همین چند قسمتای اخیر بود …. تیکه تیکه گوش کردم قسمتا رو چیزی پیدا نکردم … لطفا فوری کمک کنین …

    • پویا غلامی می‌گه:

      یکی نیست جواب بده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • مدیر سایت می‌گه:

      با سلام

      جناب استاد دینانی در برنامه معرفت، به طور مکرر به بررسی مسائل هستی شناسی و شناخت شناسی می پردازند. که موضوع خاص برای یک برنامه نیست. اما اگر منظور شما برنامه های اخیر است، می توانید به دو جلسه آخر بررسی اندیشه های ابن سینا مراجعه کنید.

      البته در جلسات ۱۲ تا ۱۵ برنامه معرفت نیز به طور اختصاصی به این مباحث پرداخته شده است.

  4. پویا غلامی می‌گه:

    اما من منظورم همین قسمت های فردوسی بود .
    که توی چند کلمه استاد اشاره ( اثبات ) میکنن که هستی شناسی و شناخت شناسی تقسیم بندی بیهوده ایه و در اصل این دو یکی هستن .

    • مدیر سایت می‌گه:

      بله آقا پویا

      البته اگر فرصت کنم یک فایل صوتی از استاد را هم در آرشیو داریم برای انتشار که در کلاس رسمی دانشگاه داشتند و دقیقا روی این موضوع بحث کردند.
      سوال شما بنده را برای انتشار سریعتر این فایل تشویق کرد

      • پویا غلامی می‌گه:

        خیلی ممنون … در ضمن شرمنده خیلی وقته انجمن نرفتم ، یکم سرم خلوت تر بشه حتما میرم 🙂
        فقط این فایل کلاس رو که گفتین ، خبرشو بهم بدین لطفا …

  5. امیر می‌گه:

    دوست گرامی منظور من هم نبود حافظه نسیت بلکه همان منظور شماست

    • مدیر سایت می‌گه:

      خوب لگر منظور شما از خودفراموشی حافظه نیست و همان عرض بنده است پس مشکل رفع شد!

      بله طبق فرمایش شما انسان های بی دین و حتی ملحد که به خدا باور ندارند، در ظاهر خود را فرموش نکرده اند اما باید دید که مفهوم «فراموشی خود» به چه معناست. فراموشی خود همان طور که عرض کردم و شما تایید فرمودید به معنی از دست دادن حافظه نیست، اما باید این را پرسید «انسانی که خدا ندارد (فراموش کرده) چه دارد؟» فکر می کند که خود را دارد اما خود (ملکوتی) و آن «خود» که اساس هستی اش است را ندارد.

  6. امیر می‌گه:

    بله سپاس از شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله را حل کنید *