برنامه معرفت اول دی ۱۳۹۱

maarefat-1391.10.29-02
برنامه معرفت بیست و چهارم آذر ۱۳۹۱
۱۳۹۱-۰۹-۲۷
Dr Ebrahimi Dinani marefat (9)
برنامه معرفت صدقسمت اول (صوتی)
۱۳۹۱-۱۰-۰۲
نمایش همه

برنامه معرفت اول دی ۱۳۹۱

maarefat-1391.10.29-02
مشخصات فایل

نام فایل: خواجه نصیر طوسی فیلسوف گفتگو

موضوع برنامه: اندیشه های خواجه نصیر طوسی

مدت زمان برنامه: ۴۷ دقیقه

حجم فایل تصویری با بهترین کیفیت: ۱۵۸ مگابایت

حجم فایل متنی: به زودی قرار خواهد گرفت

حجم فایل صوتی: ۵ مگابایت (MP3)

مختصری از متن برنامه:

با سلام خدمت دوستان خوب و همراهان صمیمی برنامه معرفت .

همان طور که وعده کردیم از این جلسه ان شاالله و به لطف خدا در محضر اندیشه های ناب خواجه نصیرالدین طوسی هستیم .شخصیتی بسیار شگفت انگیز و معجز نما که ، براستی حق این شخصیت بزرگوار در تاریخ ما ادا نشده است .

خواجه نصیر طوسی در طوس ، دیده به جهان گشود و هفتاد و پنج سال هم عمر کرد و در سال ۶۷۲ هجری  در کاظمین بدرود حیات گفت و قبر او هم نزدیک دو امام بزرگوار در کاظمین هست . امام کاظم (ع ) و امام جواد علیه السلام که خود این نشان دهنده ارادت این بزرگوار به ساحت ائمه علیه السلام هست .خوب در حوزه های مختلف این بزرگوار اثر دارند . در حوزه فلسفه و کلام ، در منطق ، در اخلاق و عرفان ، در ریاضی و نجوم ، حتی در علم طب صاحب نظر بوده اند و کتاب تجریدالاعتقاد  ایشان که مورد اعتقاد همه ما هست بیش از هفتصد سال است که به عنوان کتاب مادر در حوزه کلام از آن استفاده می شود و شروح فراوانی از دانشمندان اهل سنت و شیعه برآن نوشته شده همه این کسانی که وارد نقد این کتاب و بررسی این کتاب شدند از قلم ایشان به شایستگی یاد کردند .

اخیرا هم کتاب بسیار نفیس و زیبایی از حضرت استاد عزیزمان ، جناب آقای دکتر ابراهیمی دینانی چاپ شده است ، تحت عنوان «نصیرالدین طوسی فیلسوف گفتگو »که حضرت استاد هم از یک منظر جدیدی به خواجه نصیر نگاه کردند که به نظر من خیلی نگاه بسیار زیبایی است . فیلسوف گفتگو ، از نگاه گفتگو . حقیققتا  از ابزار گفتگو به زیبایی استفاده کرد و کارآمدی گفتگو و اعجاز سخن در اندیشه این بزرگوار به اثبات رسانده اند و من ضمن تشکر از حضرت  استاد ، فکر می کنم نه آثار خواجه نصیر الدین طوسی خیلی آثارش به خوبی برای ما و حتی برای دانشگاهیان و فرهیختگان و کسانی که در حوزه علم و ادب و حکمت قلم می زنند و کار می کنند شناخته شده است ، نه این اثر نفیسی که از حضرت استاد نوشته شده است .البته خوب  کتاب برگزیده سال هم شده است . سال ۱۳۸۸ بود ظاهرا ، که کتاب برگزیده سال شد و ما می خواهیم که انشالله  طی چند جلسه پیرامون این کتاب از محضر استاد استفاده کنیم و همچنین به زوایای دیگر خواجه نصیر طوسی .

خوب حضرت استاد ضمن تشکر از شما اگر اجازه بدهید من به عنوان مقدمه چند تا سوال را مطرح بکنم تا فضای بحث کاملا برای بینندگان عزیز روشن بشود و بعد بپردازیم به اندیشه های این بزرگوار .

استاد «خواجه نصیر فیلسوف گفتگو » یک واژه بسیار زیبایی است من این کتاب را دوبار یا سه بار شاید خوانده باشم ، حس می کنم  که شما به دنبال اثبات یک فلسفه جدید هستید که خواجه نصیر طوسی اگر چه چارچوب و قواعد آن را به طور مشخص بیان نکردند اما جنابعالی به دنبال آن گمشده هستید .یعنی اگر انسان از صدر تا ذیل این کتاب را خوب نخواند متوجه این قواعد نمیشه .آیا درست هست یا نه ؟

بسم الله الرحمن  الرحیم

بله به درستی حدس صائب زدید . حدس شما صائب است و در واقع من در این کتاب خواستم بگم که خواجه یکی از فلاسفه بزرزگ جهان است ولی با کمال تاسف ،هنوز او را به عنوان یک متکلم می شناسند . خوب می دانید که بین فیلسوف و متکلم ، فاصله بسیار است . بله نصیرالدین طوسی متکلم هم هست .همان طور که شا فرمودید فقیه هم هست ، ادیب هم هست ، ریاضیدان است .نجوم می داند ، طب می داند . این علوم زمان خودش را می دانسته . رصدخانه مراغه یادگار آن بزرگوار است . آن رصدخانه را ساخته در نجوم ، در فلکیات .به آنها حالا کار نداریم و یک فیلسوف بزرگ . ولی جنبه فلسفی کارش کمتر مورد توجه بوده و این کتاب که شما به آن اشاره فرمودید «تجرید الاعتقاد » نگاه کنید که شرح های زیادی برای کتاب ایشان  نوشته شده ولی بیشتر به جنبه کلامی توجه شده است. در حالی که همین کتاب ، ضمن اینکه مسائل کلامی درد ، یک کتاب فلسفی است به نظر من .

شما به منطق اش اشاره کردید، کتاب «اساس الاقتباس» بی نظیر است. حالا بعد ها اینها را وارد می شویم. خوب این مرد بزرگ متاسفانه در جهان اهل سنت  به او توجه نکرده اند واصلا با او دشمنی دارند.علت اش این است که در انقراض خلافت عباسی نقش عمده داشته وچون آنها اهل خلافت بودند. یک دشمنی و کینه ای به دل دارند اصلا خواجه را یا بد می گویند یا اصلا مطرح نمی کنند. دوستان شیعه هم کمتر بهش توجه کردند به ریاضیات اش که هیچ، فلکیات اش که هیچ به منطق اش کمتر توجه شده، البته اخیرا بعضی زحماتی کشیده اند ولی ابتکارات خواجه در فلسفه و منطق کمتر مورد توجه بوده است. در واقع باید بگویم که خواجه، یک متفکر بزرگ مظلوم است. در حالی که اگر سایر حکمای ما در تشیع شان شک هست، هیچکس در تشیع خواجه نمی تواند شک کند. این یک عالم شیعی فیلسوف بزرگ است و واقعا خیلی ها مدیون خواجه هستند و نمی دانم چرا دین شان را به خواجه ادا نمی کنند. شاید اگر خواجه نبود، اصلا فلسفه ادامه پیدا نمی کرد خود ملاصدرا خیلی مدیون خواجه است شاید ملاصدرایی پیدا نمی شد. اصلا احیاگر فلسفه یعنی تفکر عمیق، خواجه است. چون فلسفه رو به انقراض نهاده بود. بعد از ضربات سنگینی که غزالی با کتاب «تهافت الفلاسفه »بر پیکر فلسفه وارد کرد و بارها در این برنامه عرض کردیم که این کتاب غزالی که رد فلسفه است، بزرگترین ضربه را بر پیکر فلسفه را وارد آورد در کل جهان اسلام و ریشه فلسفه را خشکاند. در جهان اهل سنت که به طور کلی خشکاند شما اگر در جهان اسلام ورای ایران توجه کنید، غالبا فلسفه غرب خوانده اند. فلسفه اسلامی از نوع خواجه وعلامه طباطبایی و ملاصدرا، یک دانه اش در جهان غیر ایران نمی توانید پیدا کنید یک ملاصدرا درغیر ایران اسلامی نمی توانید پیدا کنید.

خوب این مال آن ضربه هایی بود که غزالی بر پیکر فلسفه وارد آورد . دونفر آمدند بعد از آن ضربه ها که با کتاب غزالی وارد شد ، دفاع کردند . من گاهی گفتم که این کتاب ، نه اینکه از نظر محتوایش قوی باشد ، من واقعا تهافت الفلاسفه را کتاب قوی نمی دانم ولی از نظر میزان تاثیر ،حالا یا مثبت یا منفی تاثیرش بی نظیر بوده

لینک دانلود
Video-DownloadText-DownloadSound-Download

3 دیدگاه ها

  1. ترنم حکمت می‌گه:

    سلام بر شما بزرگواران

    سوالات ما از حضرت استاد چی شد؟ یکیش با نام ترنم حکمت بود و دیگری با نام رضوی

  2. پيمان می‌گه:

    سلام
    دست یکایک دوستان را می بوسم .هر وقت برنامه ای رو از دست می دادم کلی دلگیر می شدم .منم برنامه هارو ضبط می کنم ولی این قسمت رو از دست داده بودم ولی به لطف شما دوباره می بینمش .ممنونم . خدا عمر استاد رو بیشتر کنه ان شاء الله

  3. امین می‌گه:

    متاسفانه به همین سادگی نمی توان به کسانی که راه میان رشته ای می کنند برچسب نافهم بودن و نگاه التقاطی زد. مخصوصا وقتی که به قول خود ایشان، نمی دانیم که دقیقا چه کاری می کنند و چه هدفی دارند. مسلما پیچیدگی های دنیا با زمان خواجه نصیر قابل مقایسه نیست و چنین قیاسی برای تشخیص درست از غلط مع الفارق می باشد. لازمه زمان ما، فراتر رفتن از مرزبندی بین علوم است و توجه به پیچیدگی های دنیای واقعی و نظامهای فکری که توجه به موضوعات میان رشته ای و متود های مناسب برای آنها را حیاتی می کند. کاش استاد دینانی همان طور که به دیگران نکوهش می کنند که نباید بدون فهمیدن رشته های دیگر پای به آنها بگذارند، خودشان نیز به حرف خودشان عمل می کردند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله را حل کنید *