ابن طفیل

سعدی، معلم اخلاق
۱۳۹۲-۰۸-۱۳
ابن سینا، فیلسوف ناشناخته
۱۳۹۲-۰۸-۱۵
نمایش همه

ابن طفیل

book

به علت مفصل بودن این مقاله و دسترسی با قابلیت جستجوی در متن مقاله، این مقاله را به صورت کتاب الکترونیکی برای شما آماده کردیم.

کلیات زندگی

ابوبکر محمد بن عبد الملک بن محمد بن طفیل قیسی در اوائل‏ قرن ششم هجری در وادی آش نزدیک غرناطه به دنیا آمد و بیشتر ایام زندگی خود را به تدریس و طبابت سپری کرد در اوائل سال ۵۴۹ هـ. (۱۱۵۴ م)به دستگاه حکومت موحدان در افریقا راه یافت و نزد ابوسعید بن عبدالمومن مقام و منزلتی والا به دست آورد.

هنگامی که‏ ابویعقوب یوسف به تخت حکومت نشست ابن طفیل پزشک مخصوص وی‏ شد و از کار طبابت برای عموم دست برداشت. در سال ۵۸۰ هـ.(۱۱۸۴ م) ابویعقوب یوسف در جنگ کشته شد و فرزندش ابویوسف یعقوب منصور بجای وی حکومت را به دست گرفت. درپی این حادثه به هیچ ‏وجه از مقام‏ و منزلت ابن طفیل کاسته نشد و در دربار ابو یوسف نیز همچنان از احترام‏ خاص برخوردار بود ولی این ایام زودگذر بود و ابن طفیل بیش ‏از یک سال‏ زنده نماند و بسال ۵۸۱ هـ.ق./۱۱۸۵ م. در مراکش درگذشت.(عمر فروخ، تاریخ الفکر العربی/۶۲۳)بیشتر کسانی که درباره اسم و نسب ابن طفیل‏ به تحقیق و بررسی پرداخته ‏اند عنوان قیسی را در پایان اسم وی‏ آورده‏ اند زیرا این اشخاص بر این عقیده ‏اند که ابن طفیل به قبیله عربی قیس‏ منسوب است و در اصل، نژاد و تبار عربی دارد. دکتر عمر فروخ محقق‏ معاصر از جمله کسانی است که در این مسأله تردید کرده و عربی تبار بودن‏ ابن طفیل را محل شک دانسته است. حسن محمود عباس در کتاب خود تحت عنوان حی ابن یقطان و روبینسون کروزو این مسأله را مطرح ساخته‏ و قول عمر فروخ را در این باب نقل کرده است(حسن محمود عباس،۱۸). البته خود دکتر عمر فروخ در کتاب «تاریخ الفکر العربی الی ایام ابن خلدون»

عنوان قیسی را در پایان اسم و نسب ابن طفیل آورده و درباره مشکوک بودن‏ این نسبت به هیچ ‏وجه سخن نگفته است. باید توجه داشت که علم و فلسفه‏ نژاد ویژه نمی‏ شناسد و به هیچ قوم و قبیله خاصی نیز اختصاص ندارد، ولی‏ تردید روا داشتن در نژاد عربی ابن طفیل از سوی کسانی که خود گرفتار تعصب‏های موهوم شده‏اند تا حدودی جالب ‏توجه و امیدوار کننده است‏ بطور مثال خود عمر فروخ دو کتاب برشته نگارش درآورده که یکی تحت‏ عنوان «تاریخ العلوم عند العرب» و دیگری بعنوان «تاریخ الفکر العربی» انتشار یافته است در این دو کتاب آنچه به چشم میخورد نتیجه فکر و اندیشه مسلمانان جهان است و به هیچ ‏وجه به قوم عرب اختصاص ندارد. علم و فلسفه‏ در جهان اسلام بوسیله اندیشمندان مسلمان رواج و گسترش یافت و اکثریت‏ قریب به اتفاق این اندیشمندان ‏نژاد و تبار عربی نداشتند، درعین ‏حال در این دو کتاب و بسیاری از کتاب ‏های دیگر بجای عنوان صحیح و مقدس‏ اسلامی عنوان اختلاف برانگیز عربی بکار رفته و روی‏ نژاد و قومیت تکیه‏ شده است! در هر حال ابن طفیل فیلسوف و دانشمندی است که به جهان اسلام‏ مربوط است و اندیشه وی نیز برای همه مردم جهان قابل طرح و بررسی‏ می ‏باشد. با توجه به آنچه ذکر شد می‏ توان دریافت که ابن طفیل در زندگی‏ خود دچار بحران‏ های سخت و ماجراهای خطرناک نگشته و همواره در نوعی آسایش و فراغ خاطر بسر برده است. او به کتاب و مطالعه علاقه فراوان داشت و در کتابخانه سلطنتی ابو یعقوب دست یافتن به این مقصود برای وی میسر گشته بود، البته تأمل و اندیشیدن در نظر ابن طفیل بیش ‏از کار تألیف و تصنیف اهمیت داشت به همین جهت تألیفات و آثار این فیلسوف‏ در مقام مقایسه با زندگی بالنسبه طولانی و فراغ خاطری که نصیب‏ وی گشته بود چندان چشم‏ گیر و پر حجم نیست، البته بسیاری از آثار ابن طفیل در تطاول روزگار از میان رفته و به دست ما نرسیده است، ولی‏ درعین‏ حال مجموع آنچه این اندیشمند تألیف و تصنیف کرده نسبت به‏ توانائی علمی و فکری و فرصتی که به دست وی آمده چندان زیاد نیست.

لینک دانلود

Book-Download

3 دیدگاه ها

  1. سید حسن حسینی می‌گه:

    با سلام و تشکر از استاد دینانی,

    متاسفانه کتابهای الکترونیکی شما قابل داون لود برای ما که در خارج از ایران هستیم نیستند. سرعت داون لود از طرف شما بسیار بسیار کم ونارسا است.
    تبریک بخاطر کتاب جدبد استاد بزرگوار.

    س.ح. حسینی

    • مدیر سایت می‌گه:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز

      عزیزان زیادی هستند که از کشورهای مختلف پیگیر برنامه ها و مطالب منتشر شده در سایت هستند و اکثرا از سرعت دانلود آن شکایتی نداشته اند.
      اینکه ممکن است کتاب الکترونیکی که دریافت می کنید توسط سیستم شما که از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند، این مسئله قابل طرح و درست است. اما در مورد سرورهای دانلود که از بهترین شرکتهای هاستینگ تهیه شده مشکلی در داخل و خارج از ایران نیست بلکه اتصالات اینترنت شما و دیگر عوامل موثر در این امر هست که مشکل ساز هستند.

  2. علي رضا ثامني خواه می‌گه:

    فلسفه مرز اندیشه انسانها را نشان میدهد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله را حل کنید *